Sedan några år tillbaka har Google använt insamlad data från Doubleclick till användarnas konton, detta har då använts för att kunna visa bättre och mer lämpade annonser för användarna.
Men nu har Australian Competition & Consumer Commission (ACCC) bestämt sig för att dra Google inför rätt eftersom Google då ska ha samlat in stora mängder av personlig data utan tillstånd från användaren.
Under Juni 2016 ska Google ha lagt ut ett popup fönster som berättade om ”nya funktioner i ditt Google konto”. I denna informationen stog det bland annat om att användarna skulle få mer kontroll över vilken data som samlades in av företaget. Men det ska egentligen ha handlat om att koppla ihop data som samlats infrån Doubleclick med användarnas Google konton, i syfte att just visa mer riktade annonser.
Google lovade att man inte skulle koppla ihop data från dom båda företagen när man köpte upp Doubleclick 2008, ett löfte man alltså inte kunnat hålla vad det verkar som.’
Google har ökat insamlingen av information som kan användas för att identifiera konsumenterna på ett personligt plan. Detta inkluderar känslig och privat information om deras aktiviteter på tredjepartssajter. Därefter har man använt denna information för att visa upp riktade annonser utan konsumenternas uttryckliga samtycke
säger Rod Sims från ACCC i ett pressmeddelande.
Google själva hävdar att dom inte begått något fel, då man anser sig ha fått ett godkännande från dom berörda användarna genom det popupfönster som nämdes tidigare.
Lämna ett svar
Du måste vara inloggad för att publicera en kommentar.