Google Cloud raderade storkunds konto – här är förklaringen
Någon av Google anställda kan ha skrivit in fel uppgifter.
Det är några veckor sedan som Google Cloud råkade radera ett användarkonto som tillhörde UniSuper, en pensionsfond i Australien på runt 135 miljarder dollar, vilket motsvarar ca 1,4 biljoner kronor. Enligt UniSuper ska allt ha försvunnit, även kontots backup. Vilket lett til att pensionsfonden fått ett två veckors driftstopp för deras 647 000 medlemmar.
Nu har Google Cloud gått ut med ett blogginlägg där man går igenom vad det som hänt. Företaget uppger att det handlar om Google Cloud WMare Engine (GCVE) Private Cloud för kunden som ska gjorts med ett internet verktyg, i det läget skedde en oavsiktlig felkonfigurering av GCVE tjänsten av Googles operatörer som lämnat en parameter tom. Det blev då så att kundens GCVE Private Cloud blev satt till en fast tidspreriod med automatisk borttagning vid periodens slut.
Det verkar alltså som att en eller flera av Googles anställda råkat skriva in något fel i systemet. Google uppger också att händelsen bara påverkade en ensam kund och att något liknande aldrig skett och inte kommer att inträffa igen.
Lämna ett svar
Du måste vara inloggad för att publicera en kommentar.