Åklagarmyndighetens it-system Cåbra har nu varit uppe ett tag. Från myndighetens sida har det nu medelats att det var ett problem med databasen som orkade avbrottet på systemet.
På grund av stora problem så togs Åklagarmyndighetens ärendehanteringssystem Cåbra ur drift för ca en månad sen och har sedan dess legat nere.
Det tog dock inte allt för många dagar innan systemet åter var i drift, It-Chefen hos Åklagarmyndigheten Anders Thoursie säger i ett uttalande på myndighetens webbplats att felet har åtgärdats och att omfattande tester gjorts därefter.
Det här har inneburit en stor påfrestning på personalen på it-avdelningen och jag är mycket tacksam för deras insatser. Jag är också imponerad över det tålamod som organisationen visat och hur väl verksamheten trots avbrottet har fungerat
säger it-direktör Anders Thoursie.
Felet som ledde till avbrottet har man kunnat spåra till problem i en databas och nu vidtar ett omfattande arbete med att utvärdera händelsen, både ur teknisk och verksamhetsmässig synvinkel, skriver Åklagarmyndigheten vidare.
Anders Thoursie tillägger att mycket arbete nu återstår med att föra in den informationen som registrerats utanför systemet under avbrottsperioden.
Lämna ett svar
Du måste vara inloggad för att publicera en kommentar.