Det är den Tyska internet och mobiloperatören 1&1 som ska betala runt en miljard för att ha brutit mot GDPR, enligt den tyska motsvarigheten till dataskydsmyndigheten ska skyddet för persondata på 1&1 callcenter varit otillräckligt.
1&1 är en av Tysklands största internet och mobiloperatörer och har inte vidtagit ”tillräckliga tekniska och organisatoriska åtgärder” för att skydda personuppgifter på sina callcenter vilket då innebär brott mot artikel 32 i GDP, det skriver BFDI, den tyska dataskyddsmyndigheten, i ett pressmedelande.
Bara genom att ange namn och födelsedatum när man ringt callcentret så har man kunnat få ut kundernas information vilket innebär att den inte skyddats tillräckligt. Nu åläggs 1&1 att betala 9,55 miljoner euro, vilket motsvarar runt en knapp miljard kronor.
Efter att BfDI tidigare kritiserat dataskyddet så har 1&1 lagt till ett extra steg innan kunderna kan få ut sin kunddata och kunderna ska även förses med en personlig pinkod för att kunna få tillgång till sitt konto.
1&1 själva anser att boten är helt fle och oproportionerlig och kommer att överklaga beslutet.
Lämna ett svar
Du måste vara inloggad för att publicera en kommentar.