Det rör sig om uppgifter för ca en miljon personer som Folksam ska ha delat med sig till sina digitala samarbetspartners, såsom Facebook, Google och Microsoft. Det är tack vare en intern kontroll på Folksam som det hela har upptäckts. I samband med upptäckten så upphörde all delning av uppgifter och nu har Folksam också krävt att dom företag som fått ta del av dom känsliga uppgifterna ska radra dom.
Förutom speciellt skyddsvärda uppgifter som personummer så har även uppgifter om att någon köpt en facklig försäkring eller gravdiförsäkring delats, enligt uppgifter i ett pressmedelande från Folksam.
Bland de känsliga uppgifter som har hamnat hos de digitala jättarna finns sådant som att en individ har köpt en facklig försäkring eller gravidförsäkring samt särskilt skyddsvärda personuppgifter som personnummer. Det framgår av ett pressmeddelande från Folksam.
Jens Wikström som är chef för marknad och försäljning på Folksam säger att man har förståelse för att det kan väcka oro hos kunderna och man ser allvarligt på det inträffade.
Vi har omedelbart stoppat delningen av de här personuppgifterna och begärt att de raderas. Vårt syfte med detta har varit att analysera och att ge våra kunder anpassade erbjudanden, men tyvärr har vi inte gjort det på helt rätt sätt
säger Jens Wikström, chef för Marknad och försäljning, Folksam.
Dom delade uppgifterna har bland annat hamnat hos Facebook, Google, Microsoft, Linkedin och Adobe.
Det här ska inte få hända och vi arbetar nu hårt för att det aldrig ska hända igen. Vi kartlägger vilka personuppgifter vi delar med våra samarbetspartner och hur vi delar dem. Vi arbetar parallellt med att säkerställa att vi har rutiner och uppdaterade avtal på plats
fortsätter Jens Wikström.
Folksam har även anmält händelsen till Datainspektionen enligt GDPR.
Lämna ett svar
Du måste vara inloggad för att publicera en kommentar.