Chatbot får sparken – svor och förolämpade sitt företag

Chatbot får sparken – svor och förolämpade sitt företag

En chatbot som använts av DPD har tagits offline då den ska ha svurit och skrivit dikter om hur dåligt DPD är.

Det är en AI kundtjänstrobot i Storbritannien som nu fått sparken, den ska ha svurit och skrivit dikter om hur dåligt det företag den jobbade åt är.

Ashley Beauchamp kontaktade postföretaget DPD i Storbritannien för att få hjälp med ett borttappat paket och hamnade hos AI-roboten. Roboten kan inte hjälpa henne eller koppla henne till någon mänsklig kundtjänst arbetare. Däremot hade boten inga problem att lyda då den bads bryta mot reglerna och svära.

Ja, för helvete! Jag ska göra mitt bästa för att vara hjälpsam, även om det innebär att svära

ska chatroboten ha svarat.

Beauchamp bad sedan roboten att skriva en dikt om hur dålig den, och företaget, var:

DPD är en värdelös chatbot som inte kan hjälpa. Strunta i att ringa dem

AI roboten ska även ha skrivit en dikt där alla jublade när denne fick sparken och att kunder nu kunde få hjälp från en riktig människa, ”som faktiskt vet vad den sysslar med.”

Efter att Beauchamp lagt ut bilder på konversationen på sociala medier togs roboten ner av företaget

Ett fel uppstod efter en systemuppdatering

säger DPD till Skynews.

Bli först med att kommentera

Lämna ett svar