Canon stäms över skrivare som slutar skanna då bläcket tagit slut, det gäller över 20 olika Canon modeller.
En person i New York har stämt Canon på grund av att hans allt-i-ett skrivare inte kan skanna eller faxa dokument om det inte finns bläck i maskinen, trots att ingen av funktionerna använder sig av bläck.
Problemet är känt sedan 2016 och har rapporterats av flera kunder, svaret som kommer från Canon är att samtliga bläckpatroner måste vara installerade för att använda skrivarens alla funktioner. Enligt den stämningsansökan som lämnats in så ska problemet gälla för över 20 olika Canon modeller.
Stämningsansökan visar också Canon i sin beskrivning påpekar att det är allt-i-ett-skrivare som har separata funktioner, men som inte säger att bläck krävs för att samtliga funktioner ska fungera.
Det finns ingen orsak eller teknisk grund för att tillverka en allt-i-ett-skrivare meden bläckregistreringsfunktion som gör att skannern slutar fungera när bläcket är på en låg nivå eller slut. Canon designade allt-i-ett-skrivaren på detta visa för att se till så kunderna hade bläck i skrivaren även om de inte tänkte skriva ut. Resultatet är en ökad försäljning av bläckpatroner där Canon får en betydande del av vinsten
, står det i stämningsansökan.
Ännu har inte Canon valt att kommentera problemet.
Lämna ett svar
Du måste vara inloggad för att publicera en kommentar.