Ytterligare problem för 1177 Vårguiden

Tidigare rörde det sig om inspelade samtal som låg öppet för allmänheten.
Nu kommer ytterligare ett problem fram, ett problem som också drabbar hela Sverige, det ska enligt Region Halland vara it-leverantören Inera AB som först rapporterat om de nya problemet.

Felet yttrar sig på sådant sätt att om man loggar ut från e-tjänsterna, stängt webbläsaren och även i vissa fall startat om datorn så är man fortfarande inloggad på siten, vilket innebär att andra kan ta del av dina uppgifter. Felet ska ha pågått mellan den 5 Januari och 27 Januari, och ska nu vara åtgärdat.

Hos Region Halland är man väldigt kritisk till det hela:

Det här är oacceptabelt. Vi har ett stort ansvar att skydda våra invånares identiteter och personuppgifter. Och när det har med hälsa att göra är det extra viktigt. Vi ser väldigt allvarligt på det inträffade

säger Måns Arnrup, it-direktör på Region Halland.

I nuläget är det oklart hur många som drabbats, det är inte möjligt att veta hur många som loggat in efter varandra på samma dator.

Det här gäller hela Sverige, vi tar ansvar för Halland och våra halläningar. Inera AB är gemensam leverantör för regionerna

forstätter Måns Arnrup

Säkerheten på våra digitala tjänster är ett högt prioriterat område inom Region Halland. Vi ser mycket allvarligt på incidenten och följer upp det inträffade med leverantören Inera

, säger
Anders Nilsson, säkerhetschef på Region Halland i ett pressmeddelande.

Region Stockholm har även dom kontakt med leverantören Inera.

Hur eventuell påverkan ser ut i vårt län vet vi inte just nu

säger Erik Berglund, pressansvari på Region Stockholm.

Det är inte mer än ett år sedan som sen annan säkerhetsläcka upptäcktes på 1177 Vårdguiden, då handlade de om att 2,7 miljoner inspelade telefonsamtal från Vårdguiden 1177 låg öppet tillgängliga på internet.

Bli först med att kommentera

Lämna ett svar