Vad är Google Drive?

Google Drive är en fri tjänst som ingår i ditt Google konto där du kan spara filer online, exempelvis som backup på viktiga filer till exempel. Du får även tillgång till Google Documents genom Google Drive, där kan du skapa document, presentationer, kalkylblad med mera.

Varför ska man använda Google Drive?

Google Drive är en av dom mest populära molntjänsterna som finns tillgängliga idag, om du aldrig använt en molnbaserad lagring förut så kan du fundera på vad du har för fördelar att kunna ha din filer och data online och kunna nån dom från vilken dator eller telefon som helst. Att använda sig av Google Drive gör också att du inte behöver använda dig av USB minnen eller att maila dig själv filer, utan du kan enkelt och smidigt strukturera upp innehållet i din Drive så du vet vad du har och vart du har det.

Genom Google Drive kan du också med enkelhet dela filer med andra, och på så sätt samarbeta oavsett vart i världen dom andra personerna befinner sig.

Några av dom dokument du kan skapa och lagra på din Google Drive är:

Google Dokument, en ordbehandlare, liknar exempelvis Microsoft Word

Google Kalkylblad används för att göra listor, uträkningar med mera, påminner om Microsoft Excel

Google Slideshow används för att kunna skapa presentationer, påminner om Microsoft Powerpoint

Google Forms används för att samla och organisera data och information.

Google Teckningar används för att skapa enklare grafik och diagram

För att komma till Google drive så surfar du direkt till http://drive.google.com Du kan även nå Google drive genom att genvägarna i övre högra hörnet. Det finns även appar för IOS och Android som du kan ladda ner till din telefon

Att använda Google Drive är väldigt enkelt, och du förlorar heller ingenting då det ingår i ditt Google konto sen början, så varför inte prova?